Projecte
#menysviolencia #mesigualtat

Les xarxes socials són el nou espai públic de relació entre les persones joves. Instagram es percep com un lloc lliure de control per part dels adults.
Intervenir-hi és una forma d’influir i conscienciar tant en homes com en dones joves.
Des del 5 fins al 19 de desembre de 2019 vàrem fer la campanya Equal convidant el jovent a detectar tant publicacions sexistes com igualitaries a Instagram.
Visualitzador
Després d’analitzar les dades dels primers 14 dies, aquest és el resultat: Una nova memòria col·lectiva no només de violència masclista, sinó també pràctiques per promoure la igualtat. Totes identificades per les pròpies usuàries i usuaris d’Instagram.


Dades
#menysviolencia #mesigualtat
1.131
PARTICIPANTS
274
#MENYSVIOLENCIA
587
#MESIGUALTAT
850
MISSATGES DIRECTES (DM)
7
MENCIONS
4
CAPTURES
137
PUBLICACIONS DE TERCERS
4
REPOSTS
25
INCLASSIFICABLES
92
HISTORIES
12
ETIQUETES
1
#ANTI-EQUAL
39
PUBLICACIONES DE CAMPANYA
1065
LIKES
262
SEGUIDORS
Estadístiques de la promoció
6
PROMOCIÓ A INSTAGRAM
20.718
ABAST
66.943
IMPRESSIONS
104
INTERACCIONS
4.000
HOMES
16.098
DONES
399
LIKES
7.422
EDAT (13-17 ANYS)
8.277
EDAT (18-24 ANYS)
Descarrega’t els bancs de dades
Conclusions
Participació
La majoria de les persones participants ha optat per la seva privacitat.
1131
PARTICIPATIONS EN TOTAL
861
APORTACIONS DE CONTINGUTS
98%
PER MISSATGE DIRECTE (DM).
Tipologia
La majoria de les persones han aportat propostes per promoure la igualtat.
68%
SÓN APORTACIONS #MESIGUALTAT
37%
SÓN «#EXPLICA-HO I DENUNCIA».
25%
SÓN #EVITA NORMALITZAR LA VIOLÈNCIA.
Gran part dels continguts denuncien situacions de violència cap a les dones o recorden episodis viscuts.
23%
SÓN APORTACIONS #CONTINGUT FEMINISTA
12%
SÓN «#CUIDA I DONA SUPORT».
3%
SÓN #CONEIX INSTAGRAM.
La majoria de les tipologies de violència recopilades són les col·lectives. Ha resultat més fàcil identificar violència masclista genèrica que indivisuals.
32%
SÓN APORTACIONS #MENYSVIOLENCIA
89%
SÓN «PROMOCIÓ DEL MASCLISME».
7%
SÓN «MENYSPREUAR».
4%
SÓN «DIFUSIÓ MALINTENCIONADA».
Persones
Es repeteix el patró que davant accions a favor de la igualtat o en contra de la violència masclista només se senten interpel·lades les dones.
80%
SÓN DONES.
20%
SÓN HOMES.
42%
TÉNEN ENTRE 18 I 24 ANYS.
37%
TÉNEN ENTRE 13 I 17 ANYS.
21%
TÉNEN ENTRE 25 I 34 ANYS.
Estudi
Violència Masclista a Instagram
El projecte Equal va començar amb l’assesoría de tres especialistes en perspectiva de gènere. Les especialistes han definit les tipologies de violència i les bones praxis de com promoure la igualtat a Instagram
Les 9 formes de violència masclista a Instagram, són:

#robacuentas
Es relacionen amb altres usuaris suplantant la meva identitat.

#machitrolls
M’envien contingut que no he sol·licitat (spam) de contingut sexual.

#bullying
Publiquen continguts per humiliar-me personal o professionalment.

#ataques
Moltes persones es posen d’acord per denunciar el meu compte.

#vigilancia
Em fan saber que saben moltes
coses sobre mi.

#grooming
Em contacten per establir relacions d’abusos o explotació sexual.

#luzdegas
Intenten fer-me dubtar dels meus coneixements o experiències

#masclisme
El contingut reforça estereotips
masclistes.

#instagramfalla
Instagram ignora els informes de continguts inadequats.
Promoure la igualtat a Instagram
Les 9 formes de violència masclista a Instagram, són:

Utilitza l’instagram de manera segura.

Presta atenció i fuig del victim-blaming.

Explica-ho i reporta les violències.

Crea plataformes per coordinar informes massius i serveis d’assessoria jurídica.

Genera interaccions positives, missatges d’ànim i espais segurs.
Consulta el resultat de l’estudi en versió:
Un projecte de:

Equip
Col·laboracions
Entitats
Amb el suport del
Departament de Treball, Afers Socials i Famílies

Contacta amb nosaltres
Iniciativa Barcelona Open Data
http://iniciativabarcelonaopendata.cat/
Dones En Xarxa
Segeuix-nos a